SEM – Adwords/PPC

Det som kallas för Search Engine Marketing (SEM) innebär i ett bredare perspektiv att köpa sponsrade ord eller sökfraser via till exempel sökmotorer som Google eller Bing. Om du har en tjänst eller produkt som du vill marknadsföra kan du för en liten budget testa att köpa dig en plats högst upp bland Googles sponsrade resultat, även kallade för Adwords eller PPC (Pay Per Click).

Ponera att en kund söker efter din tjänst genom att skriva och söka efter ordet ”herrflugor”. När han eller hon gjort det kommer Google omedelbart lista annonser markerade i en ljusrosa färg samt 10 naturliga resultat för ”herrflugor” som följer efter annonserna. När kunden sedan klickar på just din annons kommer en summa dras av från din budget som du betalt Google på förhand. I gengäld får du alltså en kund som besöker din sida – förhoppningsvis så kommer kunden också att köpa någonting av dig.

Varför är Adwords effektivt?

  • När du investerar i Adwords kommer du att märka ett omedelbart resultat med direkttrafik till din webbplats. Att skapa trafik är förstås en sak, att verkligen sälja något beror sedan på hur din webbplats ser ut och konverterar mot dina kunder. Även med en liten budget kan du se ett konkret resultat från dag 1.
  • Adwords är mätbart. Det gör att du snabbt kan se om din satsade pengar verkligen ger ett positivt resultat på ganska så kort tid. Det går också att testa sig fram och laborera med olika annonser för att komma fram till vilken kampanj som verkligen når dina kunder bäst.
  • Du kommer inte förlora en krona mindre än du satsat, alla pengar går till annonskampanjen. Om du vill stoppa annonseringen är det bara att pausa kampanjen och börja om på ny kula om du tycker något står fel till eller måste omarbetas.

Nackdelar

  • Adwords kostar pengar och tar dina pengar slut så kommer din trafik av inströmmande kunder att försvinna. I kontrast till betalada Googleannonser står sökmotoroptimering där ditt resultat står sig betydligt längre – och gratis – vilket är effektivt om du skulle lyckas med att ta dig högt upp på rankingen.
  • Det är inte säkert att alla i första hand klickar på Adwordsannonserna. Enligt vissa mätningar så menar man att en förstaplacering i de organiska resultaten får närmare 70% av samtliga klick (inkluderat de tre översta betalda Adwordsannonserna). Möjligen har sökmotoroptimering en högre avkastning. Detta förutsätter förstås att man rankar som allra högst i Googles naturliga sökresultat.